Colleges begonnen

16 maart 2020 - Da’an District, Taiwan

Beste allemaal,

Veel gebeurd de afgelopen tijd. Voornamelijk bij jullie. Heel bizar dat het voordat ik ging de vraag was of het wel verstandig zou zijn om richting Taiwan gegaan in verband met het corona gevaar, en dat het nu de compleet omgekeerde wereld is. Hier in Taiwan zijn er rond de 50 besmettingen en ik heb het idee dat ze het hier heel goed onder controle hebben. Het enige wat ik er in het openbare leven van merk zijn de mondkapjes en overal desinfectie middel en temperatuur meetstations. Het enige wat voor mij geannuleerd is zijn een aantal vakken op de universiteit. Alle winkels en restaurants zijn nog gewoon open. Maar er valt niet te zeggen wat er gaat gebeuren. Het kan heel snel gaan in een paar dagen, dat is wel gebleken. Wel is mijn vlucht Taiwan uit geannuleerd. Ik zal dus op zoek moeten naar een andere vlucht, aangezien ik het land i.v.m. mijn visum binnen 90 dagen moet verlaten. Als ik dan terugkeer krijg ik opnieuw 90 dagen toegang. Dit zal echter nog een hele klus worden, aangezien de landen hier in Azië niet staan te springen om Europese toeristen op dit moment.  Maar genoeg over Corona.

Mijn vakken zijn 2 weken geleden begonnen. Ik volg een aantal rechtenvakken, een vak over de historie van Taiwan en daarnaast Chinees. Allemaal erg interessante vakken!  Vorig weekend zijn we met een aantal studenten richting Taichung gereisd. Dit is een grote stad in het midden van Taiwan. Vanuit hier zijn we verder gereisd naar een heel bijzonder meer, Sun Moon Lake, waar we een nachtje hebben geslapen. Ook hebben we een fietstocht gemaakt langs het hele meer, waarbij we verschillende keren zijn gestopt voor een mooie tempel of een geweldig uitzicht over het meer. Afgelopen weekend hebben we campingspullen gehuurd en zijn we naar de oostkust gegaan, het plaatsje Taitung. Vanuit hier zijn we de bergen in gegaan om naar de Lisong warmwaterbronnen te gaan. Een stevige hike door de bergen. We hebben langs een riviertje in de bergen gekampeerd, een hele bijzondere ervaring! Het minpunt was het weer, want het is 's nachts begonnen met regenen, en dit is niet meer gestopt. Heel jammer, want hierdoor hadden we geen uitzicht in de bergen en hebben we onze tweede campingnacht moeten veranderen in een hotel, aangezien we helemaal doorweekt waren. Ik ben er wel achter dat je van het weer hier niks op aan kunt. De ene dag is het bijna 30 graden en schijnt de zon, de volgende dag is het amper 15 graden en regent het de hele dag. Heel apart.

Al met al vermaak ik me heel erg goed hier! Heel veel nieuwe mensen leren kennen en tot nu toe al hele mooie ervaringen op gedaan.

Hou jullie haaks in Nederland, ik volg alles op de voet! Tot de volgende!

Jasper